måndag 11 augusti 2008

Måste man tuta?

En dag på jobbet!

Ja jäklar, vad säger man här då. Kanske bara berätta hur min lilla dag kan se ut!

Träffar en ny elev som jag ska försöka få någon koll på. Hälsar fint o sen ut i min fina röda bil, jag kör till ett lugnare ställe för att sen byta med den nya eleven som ska förmodligen köra bilen. Min fina röda bil. Allt ”brukar” gå bra, det är sällan man tänker – men va 17 e de här! Jag brukar börja med att eleven får prova o visa mig vad han/hon kan. Köra lite o känna på bilen. Sen börjar jag o påpeka hur egentligen JAG vill att hon/han ska köra. Så häftigt att jag någon gång får som jag vill. Fast det brukar ju bli ganska bra till slut ;).

Egentligen är det ju inte eleverna det är fel på utan BILISTERNA runtom.

Vardagen för mig är att folk tutar, för att vår fina röda bil tar liiiiite längre tid i starterna vid trafikljusen. Vi (eleven o jag) i bilen hinner kanske inte alltid över, javisst står vi HELT GALET ibland typ MITTIKORSNINGEN, men vaddå vem har inte varit där av oss bilister. Alla rivstarter som kör om oss o tittar surt på oss för att vi inte gör lakrits i marken när vi sticker iväg. Det är ju jag som lär dem, o tillsist så lovar jag att det blir lite krut i vår bil också. Vi parkerar inte på 5 röda o vi parkerar inte alltid så smart, vi ska ju visa hur duktiga vi är o då gör vi det lite krångligt för oss, trixar som aldrig förr. Men TUTAN är den verkligen nödvändig, kan NI inte ha liite tålamod för oss trafiklärare som försöker ge oss ut i trafiken med elever som inte kan köra.

Har ni varit med om att bilen framför backar bakåt några meter, då var det säkert VI! Vet NI vilken panik eleverna har när ni STÅR I ARSLET på vår bil.
Det finns väl en dekal med små bokstäver som säger
– kan ni läsa detta så står ni för nära!
Den skulle jag vilja ha. Ha lite avstånd till bilarna som det står ÖVNINGSKÖR på, grön eller röd skylt vilket som. Man får ha lite peptalk i bilen när man står i backen o er bakom o man tror att man ska sabba er fina bil, mitt hjärta slår dubbel-dubbel-dubbel slag när jag ska försöka få lugn på min elev att
– nää han står ju jätte långt ifrån, de e lugnt – GAAAAAAAAAAASA NU!! Det där gick ju bra… puh..

Det är inte alltid jag heller är så nöjd, men där jag jobbar är närmaste STORA parkering i Sickla o då har hela deras lektion gått till att JAG kör, verkar bortkastade pengar. Så tyvärr är det så att ni kommer få ha o göra med oss trafiklärare ett tag till o vi kommer vara ivägen för er, men ni gör det inte lättare för oss om ni tutar o bråkar med oss.

SNÄLLA VISA LITE RESPEKT FÖR DEM SOM LÄR SIG O FÖR OSS TRAFIKLÄRARE!

2 kommentarer:

AnnaPanna sa...

Ja, jäklar Mia... mera bloggar nu...ÄÄÄNTLIGEN är du i den här världen så du hajjar va jag pyssalr med..puzzzz

Anonym sa...

hej mia! jag håller med: stå inte i arslet på den fina röda bilen!
och: VADÅ DITT HJÄRTA SLÅR SNABBARE? du ser ju kolugn ut, när du bara neeej du kommer inte backa på den där bilen om du släpper bromsen! å jag har ALLTID trott på dej! det här var upprörande..