torsdag 28 augusti 2008

Vuxen

Hmm, jag tror att det är dax att bli vuxen nu när dottern ska gå på 6års. Jag berättar lite fakta om mitt liv som mamma, så förstår ni säkert vad jag talar om.

När min dotter va i magen, så trodde jag inte riktigt på det. Köpte inte ngr kläder, böcker, saker. Läste inte på om varken pryfolax eller nåt annat som ska va bra att veta när ett barn kommer till, det löser sig säkert tänker jag.
Ungen kom, o pappan får köra ilfart till IKEA o handla, spjälsäng. Ta på sig Byggarebobbältet o fixa till rummet o sängen där hon ska sova. Medans jag ligger på BB o undrar vart manualen e till den här lilla grejjen, hon var ju jääätte liten. Vem ska byta blöja nu när pappan är borta? Hoppas hon kan hålla sig ett tag så slipper jag ta sönder stackarn.
1 året gick ju bra, hon sov ju mesta delen så det här var ju piece of cake. Hade sällan rutiner, en del kolla på klockan jämnt o ständigt när ungen skulle äta, o jag passade tider till o träffa vänner. Det fanns ju ICA o Vivo överallt ialf, så in o handla burk o värma i ngn micro någonstans, käka o sen slagga i vagnen. Så jag kunde dricka Kaffe Latte, skulle jag vilja säga, men eftersom jag inte e vuxen än, så vart det oftast varm choklad eller the..
Så inga rutiner här. Tog dagen som den kom, när ungen vart lite äldre o man var ute o shoppade, så fick jag muta ungen med lite mariekex o vips så mådde ungen prima ballerina.
Näää jag e inte barnvakten, utan mamman alltså om det är någon som trodde något annat...;)
Ungen börjar på dagis redan när hon är 1 år, det funkar kalas.. T.o.m på somrarna när man inte har råd att ta 5-8 veckors semester så mådde hon bra på dagis. En riktig dagisunge alltså..
Åren går o nu är hon så stor att hon har börjat på 6 års, jag säger fortf dagis, förskola o tillsist, när ungen är lagom irriterad - DET HETER SKOOOOOOLA!!
då kanske jag fattar, ja ialf för stunden, för nästa dag är det ju samma visa, dagis, förskola.....

Idag då, så var det föräldramöte på hmmmm..dag... nä just det ssskolan.. puh det gick o det var ganska intressant. Jag var med o satt INTE längst fram utan längst bak givetvis, där man kan fnittra o peta på kompis... hmm dem andra mammorna o skratta. Hade läst på ett papper vi fick hem att det skulle vara picknick den 3/11, mysigt tänkte jag o man skulle ha med sig eget. Hade inte en tanke alls på att det var NOVEMBER o kanske kallt, blött i gräset eller t.om lite snö. Vilken tur att jag var på mötet idag då o att dem sa att det va den 3/9. Det känns ju lite närmare förstås.
Sen har vi det där med elevråd eller va 17 det heter, klassråd eller nåt, om jag säger så här - JAG sträckte INTE upp handen! När ska man ha tid för det då? Det bästa e o har nog ALDRIG hänt förut, att det var 3 mammor som var intresserade, TACK för det!
När mötet sen var slut, så sprang alla omkring o sen kom läraren till mig med sin almanacka o stirrar på mig o undrar när vi ska ses...???? Till vad?? Jaha, till det där mötet, var det nu, så här tidigt...hahhahha vad gjorde jag på föräldramötet, SKÄRPNING nu TOKMIA, annars blir du aldrig vuxen om du inte ens kan lyssna på ett föräldramöte ang 6års... ja jäklar..

Så det var ju lite om hur duktig jag är som mamma, för även om jag e en tokmia ibland, så har jag uppfostrat min lilla unge till en söt lite utan4tänder dotter. O hon klarar det mesta själv.. ;) o hon älskar sin mamma precis som jag vill.. fast jag lovar, jag ska skärpa mig nu. Jag ska bli vuxen, men dricka KAFFE LATTE det struntar jag i.....

3 kommentarer:

Anonym sa...

HAHA, ja jäklar miís, Hugo får även han påminna mig dagligen om att det heter S.K.O.L.A!!! Ja, fansiken va tiden går... Det känns fortfarande som om dom är smååå MEN det är dom ju inte och det blir man varse... Ja jag måste nog oxå bli vuxen snart innan det går så långt att Huggisen och klaris börjar tala om för oss hur det ska vara..precis som i reklamen på tv du vet... hihi!!

Anonym sa...

Fan vad bra skrivit! Jag har ännu inte hunnit bearbeta föräldramötet på min blogg, men jag lovar att det kommer! Du är en skön lirare! Lite som jag, Ica och vivo finns överallt. Vi bor i Sverige och här svälter ju ingen! Kram,
Moroten!

Anonym sa...

oj har hon redan tappat 4 tänder? tiden går så fort med dem små liven..