tisdag 26 augusti 2008

Inne i bilen

Imorse hade jag en elev, en tjej, hmm vad ska vi kalla henne, J blir nog bra. Vi hade lektion cirkulationsplats idag. Det gick ju strålande. Hon kunde det med en gång, nästan. I lektionen så

är det bla vändning och parkering. Det gick oxå bra. Det är liksom drag i bilen, allt från att lyssna på musik, eller prata om allt runt om FÖRUTOM det vi just håller på med (ibland). Jag hade berättat till J dagen innan att jag just har börjat blogga och hon skulle läsa o säga vad hon tyckte. När vi träffades idag, så sa hon att det var -BRA! Tack J ;)...

Fast det roliga blir ju när vi står vi ett rödljus o det blir grönt, o lilla J sitter o dagdrömmer. Jag som e sååå pedagogisk puttar på henne o säger så fint - öööh! Vi brister ut i gapflabb o hon säger att du borde berätta egentligen hur du är i bilen som lärare... Så sagt o gjort så tänkte jag att denna "blogg" skulle handla om min pedagogik, så får ni väl se om ni hör av er till mig sen när ni ska ta erat körkort...;). Nog om morgonlektionen, den gick strålande hela 70 min o J fick en stjärna i boken...

Det kan ju oxå bli ganska konstiga uttryck när man sitter i bilen. Ibland är det jag som säger saker som - du kan väl ta o spruta lite här o viftar med händerna på rutan o får inte fram ordet! Tänker mig inte riktigt för.. så ibland kan det sitta en 20 åring där som undrar vad 17 jag menar?? Självklart efter en stund så kommer jag ju på, det e ju spolarvätskan på rutan.

Vi har en annan rolig sak, när eleven första gångerna ska provköra o har inte riktigt lärt känna bilen. Så sitter eleven o säger

- men varför får jag inte ner den? eller - den kommer inte riktigt in? eller - ska den vara så hård?

Då blir man lite (mycket förstås) full i skratt o undrar om eleven överhuvudtaget tänker på vad hon/han säger!

För eleven menar ju givetvis att det är nåt fel på VÄXELSPAKEN!!

Ibland drar jag på min lilla mobilstrumpa på växelspaken, det kan ju oxå kännas lite sisådär, men det blir så när dem TITTAR NER på växelspaken istället för att kolla trafiken runtom. Ja i mitt jobb händer något hela tiden, många skratt o jag lägger in nångång till eleven

- ACTION, de ska inte vara några gamlingar i min bil... CHOOP CHOOP kommer oxå ibland.

Nu kan man ju undra om eleverna verkligen kommer tillbaka till mig igen?? Fast det gör dem, tack o lov ;). Det är såå himla kul att köra med mina elever GAMLA som NYA.

Tack för att NI gör mig GLAD på era lektioner...

En STOR kram fr er "pedagogiska lärare" ;)

2 kommentarer:

MarathonDonnan sa...

När ett år har gått utan godis så kommer jag till dig och kör lite bil! Det ska bli mig ett sant nöje! Kanske ses vi imorgon på föräldramötet? KOm gärna så jag har någon att skratta med!

Anonym sa...

Vilket fint inlägg :) kram Tabitha hahahaha!